(Bilde: RepTrak)
Onsdag den 26. august deltok jeg på Omdømmedagen i regi av Apeland. Det har vært mye snakk rundt tema omdømme, er det egentlig så viktig?
FINN var årets omdømmevinner. Det var første gang de var med i målingen og de kom ut seirende, Kristin Sætevik gav oss en forklaring på hva som kan ha forårsaket dette. Å skape gode kundeopplevelser er viktig for FINN, de har et kundesenter som har som mål å gjøre seg unødvendige i fremtiden. Et godt arbeidsmiljø er en av de viktigste verdiene for FINN. For meg betyr dette at FINN har gode verdier innad i selskapet som reflekterer utad til oss forbrukere.
BI professor, Peggy Brønn holdt et foredrag om omdømme eller rettere sagt reputation. Hun forklarte oss om forskjellen mellom «Bolted on and Built inn, reputations». Bolted on reputations er omdømme man klistrer på. Et bolted on omdømme kan være en image man ønsker å uttrykke, men hvis kulturen i organisasjonen ikke er i samsvar med det de uttrykker, blir det lett gjennomskuet. Når omdømme er built in, betyr det at det er verdiene i organisasjonen som blir oppfattet. Omdømme kommer ut av business modellen til organisasjonen. Med andre ord når du står inne for hva du sier og gjør, blir dette oppfattet på en positiv måte.
Tilbake til FINN. Med tanke på hva Peggy Brønn sa er det forståelig at FINN vant omdømmeprisen. FINN er veldig opptatt av å ha en god arbeidskultur. De har stadig vekk undersøkelser blant sine ansatte for å måle temperaturen i bedriften. Kristin Sætevik forklarte at de ønsket seg dyktige ansatte, men selv om en kandidat kun har A’er på vitnemålet vil ikke det si at de automatisk får jobben, de må passe inn i FINN miljøet. FINN har sterke verdier og de strever for å opprettholde dem. FINN har et built inn reputation.
Jeg stilte spørsmålet, er omdømme viktig, selvsagt er det viktig. En organisasjon med et godt omdømme er noen vi forbrukere stoler på, vi «kjøper» hva de sier. For å sitere min professor Peggy Brønn «a good reputation gives value to the organization. Reputation matters!»