Filmpremiere og god gammeldags PR

Jeg var på «filmpremiere» i dag sammen med min mann og en hel haug med stolte Hortensere. Det var en litt spesiell filmpremiere. Hocus focus AS og Lighthouse media har i samarbeid med Horten kommune og flere Hortens bedrifter, laget en reklamefilm om Horten.

På hjemmesiden til #HortenLove skriver produsentene at målet med filmen, er for det første et fremsnakkingsverktøy for Hortens innbyggere og bedrifter. Jeg bor selvsagt i Horten og har lenge visst om produksjonen av denne filmen. Jeg har også lenge lurt på hvordan filmen ble finansiert og hvilket formål filmen har. Mine spørsmål ble svart på i dag.

Filmpremieren minnet meg om et godt gammeldags PR event. Horten kino hadde lånt ut storsalen sin, det var lagt ut rød løper og gratis popcorn ble delt ut til alle som ville ha. I forkant av selve premieren ble det arrangert en Instagram konkurranse, hvor det gjaldt å tagge ditt beste bilde fra byen med #HortenLove. Før filmen startet fikk vi en velkomst fra ordføreren og produsentene bak filmen Hocus focus og Lighthouse. Der ble vi fortalt at Horten kommune og flere store bedrifter, Kongsberg, Norautron, Zentinel, HBV og flere som holder til i Horten hadde sponset filmen.

Det faglige jeg hadde vel prøvd å få en hel haug med Oslos «It» jenter til å sprade rundt og poste Instagram selfies iført #HortenLove mikro T-skjorter for å fullføre PR stuntet a` la Edward Bernays, Lucky Strike kampanje, men det hadde vel skapt mest blest og ikke handlet så veldig mye om Horten.

Jeg må si at filmen var veldig fin, jeg satt nesten med tårer i øynene på slutten av den 5 minutters lange reklamen. Jeg er ikke født og oppvokst i Horten men filmen ga meg en stolthet av å bo i denne lille byen i Vestfold. Jeg ser hvordan denne filmen er et fint verktøy for Hortens bedrifter som skal rekruttere, den viser alt hva denne lille byen har å tilby, og det er ganske mye. Jeg skjønner veldig godt at denne filmen varmer hvert #Hortenshjerte og i første omgang er det akkurat det filmen skal gjøre.

Etter å ha snakket med Silje Bekkevold som står bak Lighthouse media forstår jeg at denne filmen er i første omgang en holdningskampanje. Den er laget for å gi befolkningen i Horten en stolthet over byen sin og der tror jeg de treffer midt i blinken. Store resurser er blitt investert i en psykologisk studie for å hjelpe produsentene å skjønne hvordan denne filmen skulle treffe Hortens befolkning, og det synes jeg er ganske kult.

Produsentene av filmen ønsker etterhvert å redigere filmen slik at andre vil ønske å bo i Horten, lokke dem hit. Da er det viktig at Horten ikke bare har en fin reklamefilm men også et godt omdømme. Et godt omdømme har jeg lært, kommer innenifra. BI professor Peggy Brønn har skrevet artikler om «Built-in and Bolted-on reputations» og i dette tilfellet har #HortenLove klart det.

Tror dere at en reklamefilm for en liten by, en by i vekst er lurt? Vil denne filmen ha den spredningen skaperne ønsker? Vil Oslo folk se denne filmen og tenke «der vil jeg bo»? Jeg pendler fra Horten til Oslo, min mann pendler fra Horten til Oslo og vi liker det veldig godt fordi det er en rolig by for barna våre, det er mye billigere å bo her pluss at vi får litt «storbyliv» i tillegg. Det er som de sier i filmen, du får noen minutter ekstra her og der når du bor i Horten.

Som sagt – det blir spennende å se hva som skjer og hvordan fortsettelsen utvikler seg. Uansett er #HortenLove en fin film med mye hjerte, en stor historie på kort tid.

Hilsen meg Pernille

Følg meg gjerne på Twitter @PR_Pernille og Instagram @PR_Pernille

2 kommentarer om “Filmpremiere og god gammeldags PR

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s