Det gjelder å holde tungen rett i munn…7 tips til å bli en organisert gudinne

photo-1439902315629-cd882022cea0Høstsemesteret går fort, det går sinnsykt fort. Det er ikke så lenge siden vi startet og jeg føler allerede at jeg forbereder meg på slutten av semesteret.

I år har vi masse prosjektoppgaver kontra en haug med skriftlige eksamener, men prosjekter betyr gruppearbeid som igjen betyr koordinering mellom diverse samarbeids partnere. Hiv inn vervet jeg har påtatt meg dette semesteret som fagansvarlig i KommCase, for ikke å glemme mann og barn som alle krever litt oppmerksomhet. Nei jeg syter absolutt ikke men som sagt, det gjelder å holde tungen rett i munn.

Jeg trives godt med å sjonglere diverse oppgaver og jeg blir skikkelig giret når jeg merker at jeg klarer å løse kabalen. Uoversiktlighet og rot er mine stress triggere så det er viktig for meg å holde en oversiktlig orden i sysakene mine.

Jeg har kommet opp med 7 punkt som hjelper meg å holde roen. Når jeg er rolig er det behagelig for meg og alle de rundt meg. 

1. Lister er min beste venn
Jeg skal ærlig innrømme at jeg er en smule kontroll freak. Jeg mener at jeg er kontroll freak på den mest sjarmerende måten men det er mulig at andre ikke er helt enig med meg i dette. Poenget mitt er at når jeg har mye å gjøre er det viktig å ta det første først og så videre, da er det lurt å lage seg en liste. Når jeg skriver ting ned på papir, hjelper det meg å huske ting bedre og man får tilfredstillelsen av å krysse ting av listen, og det er en deilig følelse.

2. En ting om gangen
I tråd med punktet over er det vesentlig å ikke bli overveldet over de diverse oppgavene du prøver å løse i samme tidsrom. Ta en ting om gangen, få oversikt over hva som må leveres først og gjør det først. Jeg vet at dette høres veldig elementært ut men jeg har også erfart det å surre meg inn i et logistikk helvete, hvor du flyr rundt og tuter og bjeffer på dine nærmeste siden du ikke har oversikt over hva du burde konsentrere deg om først. Det sies at kvinner kan gjøre mange ting på en gang. Jeg kan lage mat og snakke på telefonen samtidig men jeg kan ikke løse en oppgave i metode samtidig som jeg tenker på PR.

3. Gå en tur
Når det koker er det lurt å ta seg en «time out». Jeg opplevde i helgen faktisk, når jeg leste til PR tentamen, at det plutselig sa stopp i toppen, jeg kunne INGENTING. Min mann dro meg ut av huset med en flatcoated retriever på slep og sa at jeg trengte litt luft. Han hadde selvsagt helt rett. Etter litt luft og mer lesing fant jeg fort ut at jeg kunne mye mer en det jeg trodde.

4. Trello
Min man er en teknisk nerd og en SCRUM entusiast. Jeg kan ikke begynne å forklare min forferdelse, når i forkant av vårt bryllup, kjøleskapet ble forvandlet til et SCRUM board. Som sagt, jeg liker lister men dette var noe nytt. Han har nylig oppdaget Trello som er en digital form av SCRUM. Han har ved flere anledninger prøvd å overbevise meg om å sette meg inn i Trello, og jeg må innrømme at det ser ganske kult ut. Du kan lese mer om Trello her.

5. Stå opp tidlig
Jeg er kanskje ikke akkurat i samme båt som mine med studenter siden jeg har en familie. Det var allikevel lenge før jeg fikk en familie at jeg oppdaget at tidspress ikke er så behagelig. Jeg liker virkelig ikke å komme for sent til ting og stress på morgenen er noe av det verste jeg vet. Jeg står heller opp 15 til 30 minutter før jeg må, da har jeg god tid til å drikke kaffe, stelle meg osv i et behagelig tempo. Et lite triks er å ikke gi deg for god tid, for da er det lett å surre tiden bort og komme for sent allikevel.

6. Bruk tiden fornuftig 
Jeg pendler fra Horten til Oslo og det betyr at jeg kjører mye tog. Toget er et ypperlig sted å lese fag. I løpet av min skole karriere hittil har jeg lest mange kapitler av diverse fagbøker på toget. Frisøren min er også blitt vant til at jeg kommer inn med en eller annen fagbok. Siden jeg ikke er fullt så blond som jeg var når jeg var 18, tar det en del timer å «jukse» meg blond igjen. Disse timene kan brukes til å lese noe fornuftig fremfor å bla i et gammelt moteblad.

7. Lytt til deg selv og slapp av 
Etter 11 år i treningsbransjen har jeg endelig begynt å trene igjen, etter ett års pause. Dere har alle hørt at trening er bra for deg. Trening hjelper deg å takle stress og får deg i bedre fysisk form. For meg er det utrolig deilig å sette musikk på øret og løpe eller trene litt styrke, å riste skikkelig løs på en dansetime er ikke så verst det heller. Trening gir meg energi til å gjøre mer av det jeg må gjøre. Tv serier er også en fin avkobling. Jeg ser på alt mulig av serier men når jeg virkelig må skru av hodet er «the real housewives of… ett eller annet» det som fungerer best. En bok på nattbordet er også noe jeg absolutt må ha, og det er ikke en fagbok. Mange forskjellige typer bøker har okkupert en plass på mitt nattbord, men jeg tenker det hadde vært lurt å la «Tid til alt» av Cecilie Thunem-Saanum få lov til å få en plass der snart.

Dette er ikke ny, innovativ og revolusjonerende informasjon. Dette er enkle triks som fungerer bra for meg. Det har seg sånn at det enkle er ofte det beste.

Jeg vil gjerne høre hva dere gjør for å takle stress?

Hilsen meg, Pernille

ipad-606764_640

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s