I dag er det nøyaktig en måned til KommCase og det er nok mange som lurer på hva KommCase egentlig er, jeg skal gjøre mitt beste å forklare.
KommCase er en case-konkurranse, arrangert av PR-studenter på BI Oslo, for kommunikasjonsstudenter i hele landet.
Den første dagen (2. mars) blir det holdt foredrag og minicase. Denne dagen heter motivasjonsdagen siden foredragene (fire totalt) skal inspirere, motivere og gi «insight» i hvordan studentene kan løse de to casene, minicaset og hovedcaset.
PR-byrået Släger leverer minicaset i år og Eirik Øiestad skal holde foredrag som både utfordrer studentenes tankegang rundt kommunikasjonsfaget, og som gir et lite hint til hvordan man bør løse minicaset.
Før lunsj på dag en blir minicaset utlevert. Studentene får kun noen timer på å løse dette caset. Jeg kan si av erfaring at dette er en spennende prosess. Hodet går i hundre og man håper at kreativiteten spruter, hjertet hamrer fram til besvarelsen er levert.
Etter minicaset er levert holdes det foredrag som skal hjelpe å løse hovedcaset. Begge casene har noen felles trekk og det har foredragene i forkant også. Årets KommCase har et tema som er både spennende og relevant. Peggy Brønn vil gi en innføring i PR-prosessen slik at første års studenter også kan delta.
På slutten av dag én presenteres hovedcaset som i år er levert av Telenor. Alle deltakerene setter i gang med å jobbe, dette kan bli en lang men spennende dag.
Dag to (3. mars) består av Q&A med Telenor og mer jobbing med besvarelser.
Dag tre (4. mars) Hovedcase besvarelsen leveres kl 10.00 og spenningen stiger. Vår fantastiske jury har den vanskelige oppgaven å plukke ut tre finalister som skal fremføre sine løsninger muntlig, for juryen.
På slutten av dagen blir vinnere av minicase og hovedcase annonsert, etter det er det bare jubel og lykkerus fremover. På kvelden feires det med en bankett, både PR-studenter og KommCase deltakere ønskes velkommen på feiringen.
Kanskje dette høres ut som mye jobbing? Ja det er det, men det er også den aller beste måten for oss som kommunikasjonsstudenter å sette teori i praksis. PR-faget kan virke både forvirrende og litt mystisk, hva er det vi egentlig skal jobbe med? KommCase gir deg en smakebit på hva PR-arbeid består av.
Vi på BI Oslo ønsker at KommCase skal bli den kuleste kommunikasjonskonkurransen for alle som studerer kommunikasjon i Norge. Jeg heier selvsagt på mine egne men ønsker en real utfordring fra Høyskolen Kristiania, Westerdals, Bergen, Trondheim, Volda…
Vi har klart å samle en fantastisk jury fra næringslivet, disse menneskene kan faktisk bli deres fremtidige arbeidsgivere, og de gleder seg til å møte dere også!
Få med dere hva som skjer i KommCase og følg oss på Facebook, Twitter og Instagram #kommcase
Meld dere på årets KommCase HER!
Hilsen meg, Pernille (Fagansvarlig KommCase16)