Jeg har blitt spurt hva jeg studerer på BI ved mer enn én anledning. Når jeg svarer PR og markedskommunikasjon, blir jeg ofte møtt med et tomt blikk og oppfølgingsspørsmålet, «er det markedsføring og sånt det da»? Tja… det er jo ikke det, men hvordan har det seg at det finnes en hel profesjon som mange ikke har peiling på, og hvorfor har jeg valgt akkurat dette mystiske yrket?
PR kan defineres som: «En ledelsesfunksjon og ledelsespraksis som ved bruk av strategisk kommunikasjon hjelper organisasjoner, altså mennesker i organisasjoner, med å identifisere, etablerere og opprettholde gjensidig hensiktsmessige relasjoner mellom organisasjonen og de ulike interessegruppene som organisasjonens suksess avhenger av» (En innføring i PR, teori prosess praksis, Brønn, Bonvik, Bang, Fagbokforlaget 2015).
Dette er en ganske omfattende definisjon av PR, men hva betyr det egentlig? Jeg skal prøve å forklare min oppfatning av det. PR er kommunikasjon mellom en organisasjon (menneskene i organisasjonen), og interessenter (organisasjoner, politiske aktører, lokale grupper, ansatte osv.). Denne kommunikasjonen er nøye planlagt (strategisk) og skal hjelpe organisasjonen oppnå suksess (oppmerksomhet rundt organisasjonen eller et produkt) og etablere et godt (hensiktsmessig) forhold mellom begge parter.
Virker dette spennende? Kanskje ikke, la meg gi dere en beskrivelse av «PR-personligheten:
- kreativitet
- initiativ
- god dømmekraft
- evne til å uttrykke egne tanker klart og enkelt er helt essensielt
- må ha en utadvendt personlighet
- god selvtillit og psykologisk innsikt
- bør i tillegg kunne motivere andre» (PR teori prosess praksis, Brønn, Bonvik, Bang, Fagbokforlaget 2015)
Kjenner du deg igjen i disse egenskapene? Da er du godt egnet til å jobbe med PR.
Hvis definisjonen over er PR, hva er da markedskommunikasjon? Markedskommunikasjon er veldig lik PR på mange måter. Strategien og planen man legger er så å si identisk, men med markedskommunikasjon er målet salg av et produkt eller tjeneste, det foregår oftest på kort sikt. PR skal skape oppmerksomhet og påvirke omgivelsene til bedriften på en hensiktsmessig måte, gjerne over en lang periode og uten nødvendigvis å selge noe.
Ti slutt, hva er markedsføring? Min mann (som er markedsfører) forklarer markedsføring slik: Markedsføring handler om å tilby og utvikle produkter og tjenester som markedet trenger. Det handler om å undersøke og kjenne markedet, posisjonere seg positivt og bli foretrukket fremfor alternativer, og mye mer…
Det er kommunikasjon jeg vil jobbe med, derfor studerer jeg PR og markedskommunikasjon.
PR har hatt et litt dårlig rykte. Nei, jeg skal ikke bli en spin doctor. Jeg ser på «Scandal» men jeg har ingen forventninger om å bli Olivia Pope. Det finnes mange som jobber med PR i politikken, de fleste jobber i offentlig sektor, du kan jobbe med PR i en stor organisasjon som TINE, BAMA, Mills etc., eller så kan du jobbe i et PR-byrå slik jeg håper å gjøre.
Hvis du på dette tidspunktet sitter å vurderer hva slags studie du vil ta og du vurderer noe innenfor PR eller markedsføring, vil jeg spørre deg to spørsmål. Synes du at det virker kult og spennende å jobbe med reklame eller i et reklamebyrå? Da bør du studere PR og markedskommunikasjon på BI. Hvis din store drøm er å bli markedssjef i en organisasjon? Da må du ta et studie i markedsføring. Selvsagt finnes det mange andre jobb alternativer men disse to eksemplene setter det litt på spissen. En ting vi ikke burde glemme er at PR, markedskommunikasjon og markedsføring er alle avhengige av hverandre. I en perfekt verden jobber disse tre sammen i harmoni.
Jeg valgte PR og markedskommunikasjon siden jeg ville jobbe med kommunikasjon, jeg likte tanken på å være kreativ og for eksempel jobbe i et reklamebyrå. Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til når jeg begynte på BI, men når jeg startet skjønte jeg at dette var helt riktig for meg. Jeg valgte BI fordi, «BI gir deg tyngden du trenger» 😉 jeg likte at BI er en business skole og følte at jeg vil få en helhetlig forståelse av markedet (les verden etter BI), det er viktig å ha en god forståelse av økonomi og hvordan et prosjekt henger sammen for å kunne kommunisere bedre.
Noe å ta i betraktning. Verden er i stor endring. Digitalisering kommer til å snu jobbmarkedet opp ned, men en ting som trengs, uansett hvor mange roboter som rykker inn i diverse sektorer av arbeidsmarkedet, er kommunikasjon.
Til slutt vil jeg legge inn en anbefaling for både de som allerede jobber med PR og for de som lurer på hva PR er. Les boken En innføring i PR, dette er en bok skrevet av professorer Peggy Brønn og Tor Bang samt PR arbeider Øystein Bonvik. Denne boken gir en klar definisjon av PR og forklarer hvordan det kan utøves. Dette er en bok som er blitt min PR bibel.
Håper jeg har vært tydelig nok og skapt litt forståelse av hva PR er.
Hilsen meg Pernille